Vuurtoren/Uitkijktoren

De gerenommeerde kunstenaar Guillaume Bijl zorgde voor het ontwerp van deze ‘eyecatcher’. Hij creëerde een kunstwerk met internationale uitstraling, een landmark aan de kust, in de vorm van een vuurtoren, van waarop inwoners, bezoekers en kunstliefhebbers genieten van een prachtig zicht op zee, strand en duinen.

De Vuurtoren is een typisch voorbeeld van een ‘situatie-installatie’, eigen aan het eigenzinnige oeuvre van Guillaume Bijl. "Ik laat iets fictief zien in de realiteit zelf, er sluipt iets irreëels binnen. Het is een tromple l’oeil-situatie naar het publiek gericht. Kunst met een knipoog", aldus de kunstenaar.

De uitkijktoren in Vosseslag kadert in het project ‘Horizon 2025’: doorheen de ganse provincie worden er heel wat uitkijkpunten gerealiseerd dankzij dit samenwerkingsproject tussen de Provincie West-Vlaanderen en Westtoer. Naast het bouwen van nieuwe uitkijktorens worden ook bestaande gebouwen met een uniek uitzicht toegankelijk gemaakt voor het grote publiek.

  • Afmetingen: 13,75m hoog met platform op 10m hoogte
  • Spiltrap met 56 treden

Kunstenaar: Guillaume Bijl

°1946

De Antwerpse Guillaume Bijl is een internationaal gerenommeerd beeldend kunstenaar. Hij volgde een theateropleiding en was aanvankelijk werkzaam als decorbouwer en schilderde. Sedert de jaren zeventig maakt hij ruimtelijk werk en zoekt hij alternatieven voor de conceptuele kunst, die volgens hem te ver staat van het grote publiek.

Guillaume Bijl verdeelt zijn werk zelf onder in vier categorieën:

  • De ‘Transformatie-installaties' (een realiteit in de niet-realiteit), waarbij hij tentoonstellingsruimtes transformeert in herkenbare alledaagse plekken zoals een autorijschool, een supermarkt, een matrassenwinkel,…
  • De 'Situatie-installaties' (een niet-realiteit in de realiteit), zoals de Romeinse Straat in het Openluchtmuseum voor beeldhouwkunst Middelheim in Antwerpen (1994).
  • De 'Compositions Trouvées', waarbij grotere fragmenten uit interieurs of uit pseudopublieke decors gelicht worden. De kunstenaar beschouwt ze als eigentijdse, archeologische stillevens.
  • De 'Sorry-installaties', zoals het werk in het Leopoldpark te Oostende n.a.v. Beaufort 2018: een majestueus en ernstig monument waarbij hij de te vereren persoon op de sokkel vervangt door een hond. De sorry-installaties omvatten zijn werken met een meer abstracte, meer absurde en een meer surrealistisch samenstelling, zowel in het klein als in het groot. Omdat ze zo afwijken van wat men van de kunstenaar gewoon is, heeft hij ze ‘Sorry-installaties’ genoemd.

Guillaume Bijl was van 2001 tot 2011 hoogleraar beeldhouwkunst aan de Kunstakademie Münster in Münster.

Solotentoonstellingen (selectie): in SMAK Gent (2008), Wiener Secession, Wenen, Oostenrijk (1993), J. Shaiman Gallery, K. Wingate Gallery, New York, Verenigde Staten (1990).

Groepstentoonstellingen (selectie): Beaufort, België Manifesta 11, Zürich, Zwitserland (2016), Istanbul Biennale, Istanbul, Turkije (2013), Binnale van Lyon, Lyon, Frankrijk (2011), Munster Skulptur Projekte, Munster, Duitsland (2007) en Documenta IX, Kassel, Duitsland (1992). Hij was één van de kunstenaars die België vertegenwoordigde in het Belgische Paviljoen op de Biënnale van Venetië, Italië in 1988.

Locatie

Strandtoegang Vosseslag