Aannemer Fiber4Flanders voert de werken uit, in nauw overleg met het gemeentebestuur. Ze leggen de glasvezelkabels onder voetpaden of bermen aan. Bewoners kunnen dan individueel beslissen of ze ook een aansluiting tot in de woning willen.
De groenzones waar Fiberklaar in heeft gewerkt worden door hen ook terug aangelegd en ingezaaid, zodra het weer dit toelaat.
De Zeedijk-Wenduine, waar nu de betonplaten voor de tijdelijke terrassen werden geplaatst, is pas in oktober aan de beurt, nadat de tijdelijke terrassen terug weg zijn. Handelaars hoeven zich hier dus geen zorgen over te maken.
Wil je meer weten over de planning of ervaar je problemen door de werken?
Neem dan contact op met Fiber4Flanders via fiber4flanders@fiberklaar.be of via het gratis telefoonnummer 0800 270 01 (op werkdagen van 9 tot 17 uur).
Gratis huisaansluiting
Het glasvezelnetwerk in De Haan omvat ongeveer 12.500 potentiële huisaansluitingen. Of jouw woning in aanmerking komt, kun je nagaan via de adrescheck.
Haal je de fiberkabel in huis, dan wordt een bakje (de fibercontactdoos) in je woning opgehangen die via een kabel op het glasvezelnetwerk wordt aangesloten.
Tijdens de aanleg maakt de aannemer een afspraak om na te gaan hoe die installatie het eenvoudigst kan worden uitgevoerd. De aannemer zorgt er steeds voor dat de tuin, oprit of stoep netjes worden achterlaten na de werken.
Open netwerk
Als nutsbedrijf biedt Fiberklaar zelf geen internetabonnementen aan. Internetproviders kunnen via het open netwerk van Fiberklaar hun fiberdiensten aanbieden.
Je kunt dus gerust klant blijven bij je huidige provider, via hun eigen netwerk. Als je huidige internetprovider echter geen diensten via het fibernetwerk aanbiedt en je toch internet
via fiber wil, dan moet je overstappen naar een van de deelnemende providers. Je hoeft dit niet direct te beslissen, je kan dit ook later doen.
Alle info vind je op de website van Fiberklaar.