Blue Temple

Een beeld in de serie 'Poorten'. Hoewel dit meer met een venster van doen heeft.

Hoofdzaak is het suggereren van een binnenruimte, als heilige plek, waardoor zich de buitenruimte als vanzelf manifesteert, onbewust, wanneer we ons daar aan overgeven of voor openstellen. Dan zal het verschil gevoeld kunnen worden tussen de binnen- en de buitenruimte.

Dan kan het onbewuste verruild worden voor het bewuste. 'Awareness'

Wanneer we hierover verder nadenken zullen we ook begrijpen hoe dit komt. 'Understanding'

Wanneer je in de binnenruimte je rust gevonden hebt zal je daar tot jezelf kunnen komen. 'Meditation'

In het interieur van deze 'Blue Temple' staat het symbool 'Omkar' gebouchardeerd. Het staat voor 'AUM', de klank der klanken.

Ook de drie blauwe driehoeken verwijzen naar AUM, maar ook naar de titel. Elke punt of elke zijde van de driehoek staat voor een van de letters AUM. De drie gekleurde driehoeken bevinden zich zowel aan de basis, als in het midden gedeelte van het beeld als ook aan de top. Belangrijk voor alle lagen!

Eenmaal in de Temple zullen de openingen in het venster er voor zorgen dat je het contact met de buitenwereld niet verliest.

De rechte lijnen in het beeld staan in schril contrast met het voorgaande. Het is de metafoor voor het rechtlijnig denken in de huidige wereld. Baan, geld, status, burn-out! Vluchtelingen uit Syrië, een probleem voor Europa. Aan de mens wordt niet gedacht. De angst voor IS in het Midden-Oosten. Bestaat het woord 'dialoog' nog?

Ik hoop door dit contrast uit te beelden hedendaagse problemen in hun perspectief kunnen worden gezien tegen de achtergrond van Awareness, Understanding en Meditation. AUM.

  • Afmetingen: 150 x 100 x 200 cm

Kunstenaar: Henk Korthuys

°1955, Rotterdam

Beeldhouwer Henk Korthuys werd aanvankelijk opgeleid als tuinarchitect. Hij ziet zichzelf als vormgever van de buitenruimte en speller met het driedimensionaal denken.

Toen hij in 1995 in aanraking kwam met de beeldhouwkunst moest de tuinarchitectuur eraan geloven. Korthuys werkt graag binnen zelfopgelegde thema’s. Waren dat in het begin veelal vrouwenbillen in marmer, daarna kwamen Cho Fa’s, gestileerde Garuda-achtige vogelvormen, beweging zoals de tandwielbeelden en toch weer terug naar de architectuur met zijn poorten. Poorten die veelal op de grens van de binnen- en buitenruimte manifesteren en daardoor voor Korthuys een bijzonder interessant fenomeen zijn.

Beelden van Korthuys, die uitsluitende in steen werkt, zijn te vinden bij gemeenten, instellingen en particulieren in België, Nederland, Ierland en Slovenië.

Dit kunstwerk is te koop. Voor meer info kan je contact opnemen met de kunstenaar.

info@henkkorthuys.be 
T +32 479 64 75 87