De verkeerssituatie in het centrum van De Haan zal in de toekomst grondig wijzigen. De Nieuwe Rijksweg (N34y) aan het tramstation wordt een tweerichtingsweg en er komt een fietssnelweg parallel met de Nieuwe Rijksweg. Dit biedt de kans om ook de openbare ruimte op deze locatie opnieuw in te richten.
Op donderdag 24 oktober 2024 organiseerden we hierover een eerste dialoogavond. In totaal namen meer dan 170 mensen deel. We leerden o.a. dat het kruispunt met de Leopoldlaan veiliger moet worden, dat de openbare ruimte rondom de Nieuwe Rijksweg (N34y) in het centrum zou kunnen worden ingericht als een plein met veel groen, dat er ruimte moet zijn voor kortparkeren en dat de erfgoedwaarde en het dorpsgevoel moeten behouden blijven. Deze input namen we mee in het verdere onderzoek naar de verschillende mogelijkheden voor de herinrichting.
Verschillende scenario’s werden onderzocht om het verkeer zo vlot en zo veilig mogelijk te laten verlopen. Tegelijk werden verschillende mogelijkheden uitgetekend om de openbare ruimte rondom de Nieuwe Rijksweg (N34y) in het centrum in te richten. Op basis van dit onderzoek kwam het studiebureau in samenspraak met het Agentschap Wegen en Verkeer, het Departement Omgeving, het Departement Mobiliteit en Openbare Werken, de provincie West-Vlaanderen en de gemeente De Haan tot een aantal voorkeursvarianten.
Op donderdag 8 mei 2025 werden deze scenario’s voorgesteld aan het publiek tijdens een infomarkt in OC d'Annexe. Meer dan 250 bezoekers kwamen langs om zich te informeren, vragen te stellen en suggesties te geven.
Alle reacties en opmerkingen worden nu geanalyseerd en verwerkt in de verdere uitwerking van het project.
In de zomer van 2025 wordt een voorkeursscenario gekozen, dat vervolgens wordt vertaald in een projectnota in het najaar.
De informatie die op de infomarkt aan de aanwezigen werd getoond vind je hieronder.