Samen met bewoners en lokale experts werden de noden en wensen voor de toekomstige Nieuwe Rijksweg (N34y) in kaart gebracht. Het studiebureau gaat nu aan de slag met de verzamelde input. In het voorjaar van 2025 worden de mogelijke scenario’s voor de doortocht voorgesteld aan de buurtbewoners tijdens een nieuwe dialoogavond.
Technische onderzoeken achter de rug
Afgelopen zomer ging studiebureau Sweco Belgium van start met de studie naar de doortocht in De Haan. Als eerste stonden er enkele grondproeven op de planning. Zo werd de samenstelling van de bodem in kaart gebracht, net als het peil van het grondwater. Het studiebureau verzamelde op die manier cruciale informatie, waarmee later rekening gehouden moet worden bij het uittekenen van mogelijke scenario’s voor de doortocht. Het studiebureau voerde ook een technische haalbaarheidsstudie uit naar een mogelijke tunnel onder de doortocht. Er zijn drie scenario’s mogelijk om een tunnel aan te leggen: een tunnel, een korte onderdoorgang of een opeenvolging van korte onderdoorgangen. Een gelijkgronds alternatief wordt ook onderzocht.
In gesprek met de buurt
Op donderdag 24 oktober vond een eerste dialoogavond plaats. Eerst lichtte het studieteam toe welke onderdelen van de nieuwe doortocht al vastliggen. Zo komt de fietssnelweg er aan de zuidelijke zijde van de Nieuwe Rijksweg en kan het verkeer in beide richtingen op de weg rijden. De Koninklijke Baan (N34) zelf wordt dan weer deels onthard, om de extra verharding van de fietssnelweg te compenseren.
Daarna gingen de omwonenden, handelaars en verenigingen in gesprek met elkaar en het studieteam aan de gesprekstafels. Mensen met verschillende standpunten en achtergronden werden samengebracht, zodat iedereen elkaars standpunt kon leren begrijpen. De meer dan 170 aanwezigen konden in 3 verschillende sessies hun visie over de Nieuwe Rijksweg en de omgeving meegeven, net als hun wensen en bezorgdheden.
Uitwerking van mogelijke scenario's
Alle bevindingen worden onderzocht en meegenomen in de verdere uitwerking van een mogelijk scenario voor de doortocht in De Haan. De mogelijke scenario’s worden tijdens een ontwerpweek ook nog besproken met de betrokken overheden, die de scenario’s beoordelen op kwaliteit en haalbaarheid.
Volgend voorjaar organiseert het studiebureau dan een nieuwe dialoogavond, waarop ze de mogelijke scenario’s voor de doortocht voorstellen aan de inwoners. In de zomer van 2025 wordt de knoop dan doorgehakt en een voorkeursscenario voor de doortocht in De Haan gekozen.
Het voorkeursscenario wordt dan uitgewerkt in een projectnota, die verwacht wordt in het najaar van 2025.
Doortocht in De Haan binnen groter geheel
De Vlaamse overheid wil de fietssnelweg F34 aanleggen, langs de Vlaamse kust, tussen Nieuwpoort en Knokke-Heist. Tussen Zeebrugge en Oostende valt het traject van F34 grotendeels samen met de Koninklijke Baan. De conceptstudie, die in 2019 hiervoor werd opgestart, schuift naar voor dat de Koninklijke Baan (N34) in De Haan deels verdwijnt voor autoverkeer. Zo komt er ruimte vrij voor de fietssnelweg en de verdere ontwikkeling van het duinlandschap. Het verkeer zou zich dan in beide richtingen over de Nieuwe Rijksweg, door het centrum, verplaatsen.
Actuele informatie over het project vind je op wegenenverkeer.be/de-haan.