Nieuwe school voor leerlingen met autisme

De Vlaamse regering heeft een nieuwe school erkend voor leerlingen met een autismespectrumstoornis. De school, Ennea, maakt deel uit van Campus aan Zee (het Zeepreventorium) waar ook het Zeelyceum en Basisschool aan Zee (beide type 5-onderwijs of onderwijs voor zieke leerlingen) liggen.

De ziekenhuisscholen van Campus aan Zee hadden al veel ervaring met jongeren binnen het autismespectrum. Vanaf nu zullen ze die expertise ook inzetten voor het begeleiden van leerlingen binnen het Type 9-onderwijs, dus ook buiten het kader van ziekenhuisonderwijs. Ze bieden opleidingsvormen OV4 en OV1 aan, met als doel maximale integratie in de maatschappij.

Traject op maat van de mogelijkheden

Campus aan Zee koestert reeds lang een traditie in het begeleiden van leerlingen met autisme en het team zal deze ervaring nu ook toepassen om leerlingen met autismespectrumstoornis (ASS) die niet in het Zeepreventorium verblijven een traject op maat aan te bieden binnen de nieuwe school Ennea. Dat traject, steevast aangepast aan hun mogelijkheden, wordt uitgetekend binnen twee opleidingsvormen:

  • OV4: gericht op het behalen van een diploma secundair onderwijs via het gemeenschappelijk curriculum van het regulier secundair onderwijs. Dit algemeen curriculum wordt aangepast aan de noden van elke individuele leerling.
  • OV1: gericht op maatschappelijk functioneren en deelname in een omgeving (soms met arbeidsdeelname) waar ondersteuning voorzien is. Doel is het bieden van een zinvol toekomstperspectief in alle belangrijke levensdomeinen.

Kernwaarden en focus op zorg

Het team van Ennea vertrekt steeds vanuit 5 kernwaarden:

Deskundigheid, met ervaren leerkrachten die experten zijn in het bieden van onderwijs op maat aan leerlingen met diverse kwetsbaarheden en zorgnoden. Flexibiliteit, met maatwerk waarbij snel geschakeld wordt naargelang de behoeften. Integriteit, waarbij professioneel, met zorg en respect wordt omgegaan met gevoelige informatie. Verbondenheid door nauw samen te werken met alle partijen in de zorg- en onderwijsomgeving van de leerling. Betrokkenheid met een grote inzet voor het welzijn van de leerling.

Vanuit deze waarden ontwikkelen ze een leertraject op maat met een sterke focus op zorg. Voorspelbaarheid, duidelijkheid en een gevoel van veiligheid staan centraal,  zowel in de dagelijkse werking als in de schoolorganisatie. Voor de leerlingen vertalen die zich bijvoorbeeld in kleine klasgroepen, in uitblaasklassen wanneer ze rust nodig hebben, en in persoonlijke titularissen voor elke leerling. Met die titularissen hebben ze elke week een gespreksuurtje, en er is ook steeds een professionele omkadering met onder andere een auti-coach, logopedist, orthopedagoog… die het team van ervaren leerkrachten en opvoeders aanvullen. 

Gepubliceerd op  donderdag 23 mei 2024 om 10:08 uur