Nieuwe website en online meldpunt voor inwoners

Ontdek de nieuwe website van gemeente De Haan! Jouw digitale snelweg naar onze lokale dienstverlening. Eenvoudig. Duidelijk. Snel.

De gemeentelijke website van dateert al van 2018. Eind 2021 werd de homepagina opgefrist en werd de site ook beter toegankelijk gemaakt, maar intussen drong een volledige vernieuwing zich toch op. Onder meer door de samensmelting van het gemeentebestuur met het OCMW tot één Lokaal Bestuur was er nood aan één nieuwe hoofdwebsite, die nog gebruiksvriendelijker en overzichtelijker was voor de eindgebruikers. 

Daarom startte de gemeente nu met een nieuwe website, op het vertrouwde adres www.dehaan.be.  

De nieuwe website werd in een hedendaagse en aantrekkelijke opmaak gegoten, die aanleunt bij de huisstijl van de gemeente.

Omdat het de kerntaak van een overheidswebsite is om burgers snel een correct een antwoord te bieden op hun vragen, staan de inwoners centraal in de opbouw van onze nieuwe website. 
De site werd sterk vereenvoudigd en alle informatie werd zorgvuldig gestructureerd in begrijpelijke thema’s, die gemakkelijk terug te vinden zijn op de homepagina. Deze trefwoorden leiden de burger op een efficiënte en eenvoudige manier naar achterliggende pagina’s, waar ze meer informatie kunnen vinden over het thema of de dienstverlening. 

Er is ook een nieuwe, krachtige zoekfunctie, die de bezoekers snel naar de juiste informatie brengt.

Uiteraard is er veel aandacht besteed aan de digitale toegankelijkheid, want een gemeentelijke website moet natuurlijk bruikbaar zijn voor alle burgers. De nieuwe site voldoet dan ook aan de richtlijnen van de Vlaamse overheid. De ‘hoog contrast’ knop verhoogt de toegankelijkheid voor mensen met een visuele beperking. 
De website is ook responsief, zodat ze op alle schermen automatisch mooi en duidelijk weergegeven wordt. 

Online meldpunt

Samen met de nieuwe website riep de gemeente ook een online meldpunt in het leven.
Hier kunnen inwoners terecht met meldingen, vragen of suggesties voor de gemeentelijke diensten. Dat kan gaan van een probleem op het openbaar domein, een put in de weg, een melding van sluikstort of ratten, tot vragen over je rijbewijs, een tweedeverblijf of verbouwingen.

Ook complimentjes zijn welkom, want als het goed is horen we dat ook graag!

De meldingen komen direct bij de juiste dienst terecht, die de burger zo nog sneller en efficiënter kan helpen. 

Uiteraard kunnen de inwoners ook nog steeds terecht op het algemene telefoonnummer van de gemeente (059 24 21 24) of aan het onthaal van het gemeentehuis tijdens de openingsuren.

Gepubliceerd op  vrijdag 24 mei 2024 om 09:39 uur