Artikel 1 – Gegevens van de openbare markten
Het gemeentebestuur van De Haan richt op het openbaar domein volgende openbare markten in:
De Haan-centrum
Op woensdagvoormiddag tijdens gans het jaar op volgende plaatsen:
- het marktplein langs de Driftweg, de straat inbegrepen, met uitsluiting van de laad- en loszone en de voetpaden tegen de gebouwen;
- Driftweg, het gedeelte tussen het marktplein en de Copmanlaan. Enkel langs de zijde aan het duinenbos.
Totaal aantal standplaatsen: 65.
Wenduine
Op donderdagvoormiddag tijdens gans het jaar op volgende plaats:
- Markt (marktplein).
Totaal aantal plaatsen: 35.
Vosseslag
Op maandagvoormiddag tijdens gans het jaar op volgende plaats:
- Kennedyplein.
Totaal aantal plaatsen: 20.
De wekelijkse openbare markten worden gehouden van 6.00 uur tot 13.00 uur.
Artikel 2 – Toewijzing standplaatsen
Een standplaats op de openbare markt kan enkel toegewezen worden aan ondernemingen met een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen. Buitenlandse marktkramers zonder vestiging in België moeten zich voor hun inschrijving in de KBO wenden tot de Belgische btw-administratie.
Ambulante activiteiten zijn pas toegelaten als de verkoper aan volgende bijkomende voorwaarden voldoet:
- de uitoefening van de ambulante activiteiten in kwestie wordt behoorlijk gedekt door verzekeringspolissen voor burgerlijke aansprakelijkheid en in voorkomend geval tegen brandrisico’s;
- bij de uitoefening van een ambulante activiteit waarbij voeding wordt verkocht, wordt voldaan aan de reglementaire voorwaarden voor de volksgezondheid.
De standplaatsen kunnen ook occasioneel toegewezen worden aan wie producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt met het oog op de verkoop.
Artikel 3 – Verhouding abonnementen – losse plaatsen
De standplaatsen op de openbare markt worden toegewezen:
- per abonnement (vaste standplaatsen);
- van dag tot dag (losse standplaatsen).
De vaste standplaatsen met abonnement worden verleend voor de periode van 1 januari tot en met 31 december, hetzij een jaarabonnement, telkens tot hetzelfde kalenderjaar.
De vaste standplaatsen worden stilzwijgend hernieuwd.
De vaste standplaats dient door de marktkramer met abonnement op de dag van de markt te worden ingenomen om 08.00 uur. Bij afwezigheid zal de marktleider de vaste standplaats voor deze marktdag toekennen aan een marktkramer zonder abonnement.
Artikel 4 – Toewijzingsregels losse standplaatsen
De toewijzing van losse standplaatsen gebeurt om 8.00 uur bij loting.
De marktkramers mogen een keuze maken uit de beschikbare standplaatsen.
Artikel 5 – Toewijzingsregels voor vaste standplaatsen
5.1 Vacature en kandidatuurstelling standplaats
Wanneer een vaste standplaats vrijkomt gaat de gemeente nazien of er een geschikte kandidaat staat vermeld in het register van kandidaturen, zoals omschreven in 5.2.
Als het register geen geschikte kandidaat bevat wordt een vacature bekendgemaakt door publicatie van een kennisgeving op de gemeentelijke website (www.dehaan.be).
De kandidaturen worden ingediend volgens de voorschriften en binnen de 30 dagen na publicatie op de gemeentelijke website. Kandidaturen die hieraan niet voldoen, worden niet weerhouden.
5.2. Register van de kandidaturen
Alle kandidaturen worden naargelang hun ontvangst bijgehouden in een register van kandidaturen met registratie van het tijdstip van de indiening van de kandidatuur.
De kandidaturen worden geklasseerd:
- volgens de data van de indiening;
- volgens de specialisatie.
De kandidaturen blijven geldig zolang ze niet werden nagekomen of ingetrokken door hun auteur.
5.3. Volgorde van toekenning van de vaste standplaatsen op basis van register
Bij het vacant komen van een vaste standplaats zal met het oog op de toekenning ervan de persoon met dezelfde categorie voorrang krijgen op de vaste standplaats. Wanneer meerdere aanvragen behoren tot dezelfde categorie zal voorrang worden gegeven aan de aanvrager die de hoogste anciënniteit heeft. Wanneer het dezelfde termijn van anciënniteit betreft zal een loting volgen.
5.4 Bekendmaking van de toewijzing van de vaste standplaats
De toewijzing van de vaste standplaats wordt bekend gemaakt bij elektronische post (duurzame drager) met ontvangstbewijs.
5.5 Het register van de vaste standplaatsen
Een plan of register wordt bijgehouden waarin voor elke vaste standplaats de volgende zaken worden vermeld:
- de naam, voornaam, adres van de persoon aan wie of door tussenkomst van wie de standplaats werd toegewezen;
- in voorkomend geval, de handelsnaam van de rechtspersoon of maatschap aan wie de standplaats toegekend werd en het adres van haar maatschappelijke zetel;
- het ondernemingsnummer;
- de producten en/of diensten die te koop worden aangeboden;
- de standplaatsvergoeding;
- desgevallend, de naam en het adres van de overlater en de datum van de overdracht.
Artikel 6 – Duur abonnement (vaste standplaatsen)
Het abonnement heeft een duur van 1 jaar (periode 1 januari tot 31 december). Na afloop wordt het stilzwijgend verlengd behalve in de gevallen bij het opschorten of het afstand doen van het abonnement of vanuit een vooropzeg vanuit de gemeente.
Artikel 7 – Opschorten van het abonnement
De houder van een abonnement kan het abonnement opschorten voor een voorziene periode van tenminste één maand wanneer hij ongeschikt is zijn activiteit uit te oefenen:
- door ziekte of ongeval op grond van een medisch attest;
- door overmacht op een verantwoorde wijze aangetoond.
De opschorting gaat in op de dag waarop de gemeente op de hoogte gebracht wordt van de ongeschiktheid en houdt op ten laatste vijf dagen na de melding van het hernemen van de activiteiten.
De aanvraag voor opschorting of voor herneming van de vaste standplaats dient te gebeuren op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs – email.
Na afloop van de opschorting krijgt de standhouder zijn vaste standplaats terug.
Artikel 8 – Afstand van de vaste standplaats
De houder van een vaste standplaats kan afstand doen van zijn standplaats:
- bij de vervaldag van het abonnement mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen;
- bij stopzetting van zijn activiteiten mits een opzegtermijn van tenminste 30 dagen;
- indien hij definitief ongeschikt is om zijn activiteit omwille van de redenen vermeld in artikel 7 van dit reglement. In dit geval is geen vooropzeg nodig.
De rechthebbenden van de natuurlijke persoon die voor zijn eigen rekening zijn activiteit uitoefent kunnen bij zijn/haar overlijden zonder vooropzeg afstand doen van het abonnement waarvan hij/zij de houder was.
De aanvraag tot afstand van de vaste standplaats dient te gebeuren op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs – email.
Artikel 9 – Schorsing en opzegging van abonnement door de gemeente
Het abonnement kan door het college van burgemeester en schepenen geschorst of ingetrokken worden in volgende gevallen:
- wanneer andere goederen verkocht worden dan de goederen vermeld op zijn/haar abonnement;
- bij afwezigheid gedurende drie opeenvolgende weken op dezelfde openbare markt zonder de marktmeester vooraf of tijdens zijn eerste week van afwezigheid ervan op de hoogte te stellen;
- bij niet-naleving van de onderrichtingen van de bevoegd ambtenaren en de bepalingen van dit reglement;
- bij overdracht van een abonnement aan een derde zonder te voldoen aan de voorwaarden bepaald in artikel 12 van onderhavig gemeentelijk reglement;
- als de betrokkene na twee schriftelijke aanmaningen de goede gang van zaken blijft storen en tegen de bepalingen in het gemeentelijk marktreglement blijft handelen;
- bij het niet-naleven van verplichtingen, opgelegd door wetten, decreet en besluiten o.a. met betrekking tot de verkoop van voedingsmiddelen, ambulante handel, ruimtelijke ordening,… en alle verordeningen van het gemeentebestuur, in het bijzonder het gemeentelijk politiereglement;
- als de standhouder zijn standplaatsvergoeding niet binnen de gestelde termijn heeft vereffend;
- als de betrokkene schade of bevuiling heeft veroorzaakt aan het openbaar domeinen de kosten voor het herstel- en opruimingswerk weigert te betalen;
- wanneer de betrokkene herhaaldelijk zijn afval achterlaat op zijn standplaats en weigert de kosten voor het opruimen te betalen;
- wanneer de standhouder niet meer voldoet aan de voorwaarden om een standplaats op de openbare markt in te nemen zie artikel 2 van dit reglement.
De beslissing tot schorsing of opzegging zal bij een ter post aangetekend schrijven met ontvangstmelding of op een duurzame drager tegen ontvangstbewijs aan de betrokkene worden meegedeeld.
Artikel 10 – Vooropzeg vanuit de gemeente
Wanneer de openbare markt of een deel van de standplaatsen definitief wordt opgeheven, geldt een termijn van 12 maanden van vooropzeg aan de houders van een standplaats per abonnement.
In geval van een definitieve verhuizing van de openbare markt of een deel ervan waarbij de houder zijn abonnement behoudt geldt een termijn van 6 maanden.
In gevallen van absolute noodzakelijkheid is geen minimumtermijn van vooropzegging van toepassing.
Artikel 11 – Verplaatsen van de openbare markt
In de hierna vermelde gevallen beslist door het college van burgemeester en schepenen kan een marktkramer met abonnement zijn vaste standplaats tijdelijk verliezen:
- inneming van de standplaatsen door werken aan openbare of privé-gebouwen;
- werken van openbaar nut;
- kleine bezetting van de marktplaats;
- slechte weeromstandigheden;
- jaarlijkse kermissen of feestelijkheden;
- bij overmacht of in uitzonderlijke gevallen.
In voorkomend geval kan het gemeentebestuur een andere standplaats ter beschikking stellen. De marktkramer heeft geen recht op schadevergoeding.
Artikel 12 – Inname standplaatsen
De standplaatsen op de openbare markt kunnen ingenomen worden door:
A. de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen;
B. de verantwoordelijke(n) van het dagelijks bestuur van een rechtspersoon, aan wie de standplaats is toegewezen;
C. de feitelijke vennoten van de natuurlijke persoon of een maatschap aan wie de standplaats is toegewezen, die een ambulante activiteit voor eigen rekening uitoefent;
D. de echtgenoot of echtgenote of de wettelijk samenwonende partner van de natuurlijke persoon aan wie de standplaats is toegewezen, voor de uitoefening van een ambulante activiteit voor eigen rekening;
E. de personen die een ambulante activiteit uitoefenen voor rekening of in dienst van de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon bedoeld in A. tot D.
De personen vermeld in B. tot E. kunnen de standplaatsen innemen, die toegewezen zijn of onderverhuurd zijn aan de natuurlijke persoon, maatschap of rechtspersoon voor wiens rekening of in wiens dienst zij de activiteit uitoefenen, buiten de aanwezigheid van de persoon aan wie of door middel van wie de standplaats is toegewezen of onderverhuurd.
Wie niet beroepsmatig producten of diensten met een niet-commercieel karakter verkoopt, te koop aanbiedt of uitstalt, kan, mits voorafgaande toelating van de gemeente, ook een standplaats innemen.
Artikel 13 – Overdracht standplaats
De overdracht van een standplaats is toegelaten onder de volgende voorwaarden:
- de overnemer is in de Kruispuntbank van Ondernemingen ingeschreven voor het uitoefenen van ambulante activiteiten en zet de specialisatie van de overlater voort op de overgedragen standplaats. Een eventuele wijziging van de specialisatie kan aangevraagd worden per aangetekend schrijven aan het college van burgemeester en schepenen;
- binnen het eerste jaar kan de standplaats niet opnieuw overgedragen worden, behalve na expliciete goedkeuring van het college van burgemeester en schepenen.
De overdracht is geldig voor de resterende geldigheidsduur van het abonnement van de overlater. Ingeval van overdracht wordt het abonnement eveneens stilzwijgend vernieuwd.
De inname van de overgedragen standplaats door de overnemer is pas toegelaten als de gemeente heeft vastgesteld dat de aanvrager in orde is met de voorwaarden die gelden voor het innemen van een standplaats. (zie artikel 2). De nodige bewijsstukken dienen aan het gemeentebestuur te worden bezorgd.
Artikel 14 – Verkoop van drank en eetwaren
Bij het aanbieden van eetwaren e.d. als koopwaar dienen deze alle waarborgen te bieden voor de gezondheid van de gebruikers. De waren dienen te beantwoorden aan de wettelijke bepalingen ter zake. Het college van burgemeester en schepenen kan tijdelijk of definitief de toegang tot de openbare markten ontzeggen aan diegene die een veroordeling oploopt voor het te koop stellen van slechte waren.
Artikel 15 – Standplaatsvergoeding
De standplaatsvergoeding voor een vaste standplaats wordt volledig vereffend door overschrijving op de bankrekening van het gemeentebestuur De Haan binnen de maand na ontvangst van de desbetreffende uitnodiging tot betalen. Wanneer de standplaatsvergoeding niet binnen de gestelde termijn is betaald, brengt de verschuldigde som ten voordele van de gemeente nalatigheidsintresten op, berekend tegen de rentevoet en volgens de modaliteiten geldend inzake directe belastingen. Bij laattijdige betaling behoudt het college van burgemeester en schepenen zich het recht voor de vaste standplaats opnieuw toe te wijzen aan een andere marktkramer.
Door de ondertekening van het inschrijvingsformulier bij de aanvraag van een abonnement verbindt de marktkramer zich tot het betalen van het standgeld ongeacht het feit of de standplaats al dan niet is ingenomen.
De standplaatsvergoeding voor een losse standplaats worden vereffend op de dag dat de openbare markt plaatsheeft. De lengte van de standplaatsen wordt per afstand van één meter aangerekend. De prijzen per meter zijn vastgelegd in een gemeentelijk betalingsreglement.
De tarieven alsook de betalingstermijnen zoals vastgesteld in het overeenkomstig betalingsreglement dienen stipt te worden nageleefd. Bij overtredingen kan het college van burgemeester en schepenen, op advies van de marktmeester, beslissen de betrokkene marktkramer de toegang tot de openbare markten te ontzeggen.
Betaalde standgelden kunnen niet worden teruggevorderd.
Artikel 16 – Opstellen marktkramen
Het plan van de openbare markten wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgelegd. Bedoeld plan zal o.a. de standplaatsen en hun specificatie bepalen.
De marktkramer dient zich te gedragen naar de bevelen van genoemd college of zijn gemachtigde betreffende de schikkingen der standplaatsen.
Elke marktkramer beschikt enkel over zijn toegewezen standplaats, het is niet toegelaten de maximum afmetingen te overschrijden.
Het verblijf van voertuigen en wagens op het marktplein is verboden met uitzondering van deze die voor de uitbating noodzakelijk zijn. Het college van burgemeester en schepenen oordeelt alleen en zonder mogelijkheid van beroep over de noodzakelijkheid. De geweerde voertuigen en wagens dienen te worden geplaatst rekening houdend met de van kracht zijnde politiereglementen.
Alle standen moeten in een rechte lijn worden opgesteld, rekening houdend met de vooruitspringende gedeelten en schragen. De verkoopstanden hebben een net uitzicht en worden netjes gehouden. Indien noodzakelijk kan het college van burgemeester en schepenen strengere voorschriften opstellen.
Het is verboden de gangen tussen de marktkramen te belemmeren door het plaatsen van aankondigingsborden, vlaggen, manden, zakken of andere voorwerpen. Dit verbod treft eveneens de hangende voorwerpen die van de uitstalling deel uitmaken.
Artikel 17 – Plaatsen en afbreken van de marktkramen
Tijdens de openbare markten mag het plaatsen van de kramen en het lossen van koopwaar niet gebeuren voor 6.00 uur ’s morgens. Tevens dient alles in stilte te gebeuren. Het marktplein dient uiterlijk tegen 16.00 uur ontruimd te zijn. Het is niet toegelaten de standplaats te ontruimen voor het officiële einde van de markt.
Artikel 18 – Algemene richtlijnen
De marktkramers mogen hun standplaats niet verlaten om gebeurlijke kopers tegemoet te gaan, hun waren aan te prijzen, aan te bieden of tot kopen aan te zetten. Het is verboden te kopen of te verkopen buiten de standplaatsen.
Het is de marktkramers verboden de andere verkopers op de markt te hinderen in hun verkoop. Zij mogen het publiek niet naroepen of lastig vallen.
Wanneer de orde verstoord wordt door een marktkramer of zijn helper(s) mag de politie of de marktmeester de standplaats onmiddellijk doen ontruimen, zonder enig recht op schadevergoeding.
Het is de marktkramers verboden folders of enig ander publiciteitsmateriaal buiten de toegewezen standplaats aan het publiek uit te delen.
Elke persoon die een ambulante activiteit uitoefent op de openbare markt, dient zich te identificeren aan de hand van een leesbaar uithangbord, zichtbaar geplaatst in de standplaats.
Het bord bevat de volgende vermeldingen:
- de naam, de voornaam van de persoon die de ambulante activiteit uitoefent,
- de firmanaam en/of benaming van de onderneming;
- het adres van de maatschappelijke zetel of van de uitbatingszetel;
- het inschrijvingsnummer in de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Aanvragers die in de periode tussen hun aanvraag en de toekenning van een vaste standplaats met abonnement van adres veranderen alsook andere wijzigingen aan de in de aanvraag verstrekte inlichtingen, moeten aan het gemeentebestuur worden meegedeeld. Bij gebreke kan het college van burgemeester en schepenen beslissen de aanvrager uit het bijzonder register te schrappen.
Artikel 19 – Schade aan het openbaar patrimonium
Een marktkraam mag nooit aan bomen, afsluitingen, lichtinstallaties, verkeerstekens of ander openbaar patrimonium worden vastgehecht. De marktuitbaters moeten de nodige maatregelen treffen teneinde schade of bevuiling (o.a. door oliën, …) aan de bestratingen, boordstenen, voetpaden en beplantingen te voorkomen.
De kosten voortvloeiend uit gebeurlijke schade of bevuiling zijn ten laste van de schadeverwekkende marktkramer.
Artikel 20 – Nutsvoorzieningen en lozen van afvalwater
Iedere marktkramer is verantwoordelijk voor gebeurlijke ongevallen, waarbij schade wordt berokkend aan de gemeentelijke elektriciteitsinstallatie en/of aan derden, door de aanwezigheid van zijn elektriciteitsinstallatie op het marktplein.
De gebruikte elektriciteitsinstallaties, verwarmingstoestellen, gastoestellen e.d. moeten conform zijn aan alle wettelijke bepalingen en verplichtingen ter zake en mogen de veiligheid op geen enkele wijze in het gedrang brengen. De marktmeester kan ten allen tijde conformiteitsattesten opvragen. Het gemeentebestuur aanvaardt geen enkele verantwoordelijkheid.
In geval van onderbreking van de elektrische stroom, om welke reden ook, is het gemeentebestuur niet aansprakelijk.
Bij de heraanleg van het openbaar domein werd een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Het regenwater dat via de straatkolken opgevangen wordt, wordt afgevoerd naar een infiltratievoorziening of naar waterlopen. Er mag derhalve geen beding afvalwater worden geloosd via de straatkolken. Het afvalwater dient via een eigen systeem opgevangen en afgevoerd te worden. Indien vastgesteld wordt dat er toch afvalwater via de straatkolken geloosd wordt zullen onze diensten hieromtrent een proces-verbaal van vaststelling opmaken en wordt dit aan de bevoegde instanties doorgegeven.
Artikel 21 – Brandbeveiliging en verzekering
Tegen brandgevaar moeten onder meer de volgende maatregelen worden genomen:
- alleen elektrisch licht wordt toegelaten voor de verlichting van de standplaats;
- de verwarmingstoestellen en de kooktoestellen dienen zodanig opgesteld dat zij alle waarborgen inzake veiligheid tegen brand bieden. Zij moeten op een vloerplaat van onbrandbaar materiaal staan, dat tevens een slechte warmtegeleider is. Het gebruik van verwarmings- of kooktoestellen op basis van alcohol, benzine of petroleum is steng verboden. De in reserve gehouden recipiënten voor vloeibaar gemaakte gassen onder druk mogen geen gezamenlijke waterinhoud van 300 liter of meer hebben, tenzij hiervoor akte of vergunning werd verleend, overeenkomstig de van kracht zijnde bepalingen van het Vlarem II.
Iedere marktkramer die ter plaatse voedingsmiddelen bereidt moet beschikken over eigen blusapparaten die jaarlijks door een bevoegde firma worden nagezien. De blusapparaten moeten binnen handbereik op een goed zichtbare plaats worden opgesteld. Het gemeentebestuur is niet verantwoordelijk voor eventuele ongevallen en schade veroorzaakt aan personen of zaken ingevolge plaatsing en uitbating van de marktinrichting.
De marktkramers zijn verplicht zich voor de duur van de openbare markt te verzekeren voor burgerlijke aansprakelijkheid, risico’s van brand en burenverhaal en eventueel arbeidsongevallen.
De verzekeringspolissen met jaarlijkse kwijting dienen te allen tijde aan het college van burgemeester en schepenen of zijn gemachtigde te kunnen worden voorgelegd. Bij gebrek aan voormelde documenten wordt de standplaats vervallen verklaard. Enige schadevergoeding kan in gen geval worden geëist.
Artikel 22 – Lawaai en elektronisch versterkte muziek
Het is enkel toegelaten om niet storende generatoren te gebruiken op de openbare markten.
Het is de marktuitbaters niet toegelaten om geluid te produceren dat de omwonenden als hinderlijk kunnen ervaren. Onder meer door een constante, herhaalde en/of eentonige structuuropbouw, al dan niet overheerst door bastonen of schrille en weerkerende signalen.
De luidsprekers mogen enkel aan de binnenkant van de stand worden aangebracht, niet aan de buitenkant. De opening van deze luidsprekers moet naar binnen en naar de grond gericht zijn.
Allen tijdens de openingsuren is het maken van muziek en lawaai toegelaten. Op elektronisch versterkte muziekactiviteiten zijn de geluidsnormen van het Vlarem II, hoofdstuk 6.7 ‘Niet ingedeelde muziekactiviteiten’ van toepassing.
De geluidsniveaus afkomstig van geluidsbronnen, o.a. muziekinstallaties, spreken via geluidsversterking en andere storende toestellen worden beperkt tot 78 dB (A) gemeten tegen de gevel van het dichtstbijzijnde gebouw.
De burgemeester kan, in geval van klachten en na vaststelling van de lawaaihinder, te allen tijde het gebruik van storende geluidsbronnen verbieden. De metingen door de politie of bevoegde ambtenaren gebeuren om op het even welke plaats, vijf meter van de geluidsbron verwijderd. Aan de overtreders kan verbod worden opgelegd nog verder gebruik te maken van de geluidsbronnen vanaf de overtreding tot aan het einde van de openbare markten. De politie zal de apparatuur, verantwoordelijk voor het geluid, bij overschrijding van het maximale toegelaten geluidsniveau, wegnemen en bewaren tot na de openbare markt.
De burgemeester of zijn afgevaardigde heeft altijd het recht aan de marktkramers bijkomende verplichtingen op te leggen die hij nodig acht om de veiligheid, rust en de goede orde op de openbare markten te verzekeren. Zo nodig kan de burgemeester overgaan tot stopzetting van de uitbating van de standplaats zonder dat dit aanleiding kan geven tot teruggave van de standplaatsvergoeding of tot het bekomen van schadevergoeding en onverminderd het recht van het college van burgemeester en schepenen vergoeding te vorderen voor de geleden schade.
Artikel 23 – Afval
Er moet worden voorkomen dat afval, papier, enz. in de beplantingen, in de bossen of op de openbare weg worden geworpen. Iedere marktkramer is er toe gehouden onmiddellijk na het verloop van de openbare markt alle afval in en rond zijn standplaats zelf op te bergen. Bij nalatigheid kan de in gebreke zijnde marktkramer de toegang tot de openbare markten worden ontzegd. De nalatigheid zal bij proces-verbaal door het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld, de eventuele uitsluiting van deelname aan de openbare markt wordt door genoemd college uitgesproken en aan de betrokken marktkramer per aangetekend schrijven meegedeeld.
Alle kosten voor het ambtshalve opruimen van de toegewezen standplaats vallen ten laste van de marktkramer. Door het college van burgemeester en schepenen zal een verkoopfactuur worden opgemaakt. De berekening van deze kosten zal geschieden overeenkomstig de tariefreglementen geldig bij het gemeentebestuur (personeel & materieel) en bij de IVBO (verbranding). De kosten dienen vereffend door overschrijving op de bankrekening van het gemeentebestuur van De Haan.
Elke marktkramer, welke op eender welke manier afval genereert, dient minimum één vuilbak aan hun stand te plaatsen, zij dienen de recipiënten zelf tijdig te ledigen, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van hun inrichting rein te houden.
De marktkramer die voedingswaren of dranken verkoopt of aanbiedt, dient op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare afvalrecipiënten te voorzien (minstens restafval en PMD). Deze afvalrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden. Zij dienen de recipiënten zelf tijdig te ledigen, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van hun inrichting rein te houden.
Om het afval tot stand gekomen op de markt, te verwijderen kunnen marktkramers gebruik maken van reglementaire afvalzakken/afvalcontainers van de gemeente De Haan. Deze recipiënten dienen op een centrale plaats verzameld te worden op het einde van de markt.
Artikel 24 – Algemeen gemeentelijk politiereglement
De marktkramers dienen zich strikt te houden aan de bepalingen vermeld in het algemeen gemeentelijk politiereglement en dienen strikt te worden nageleefd.
De marktkramers moeten de onderrichtingen van de burgemeester of zijn afgevaardigde volgen.
Artikel 25 – Onvoorziene gevallen
Elk geval, dat in onderhavig reglement niet wordt voorzien, zal zonder beroep door het college van burgemeester en schepenen worden beslecht, met uitzondering van de gevallen die bij de wet tot de bevoegdheid van andere overheden behoren.
Artikel 26 – Aanvullende voorwaarden
De uitbatingsvoorwaarden zijn bindend maar niet beperkend. Het college van burgemeester en schepenen kan steeds aanvullende voorwaarden opleggen.
Bijlagen
- Downloaden